Dag 36 - 41 - Dunedin, fjorden en Queenstown!

10 november 2016 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Het is intussen enkele dagen geleden dat we nog eens iets van ons lieten horen. Oorzaak hiervan is een goed gevuld reisschema en verplaatsingen naar gebieden waar men nog nooit gehoord heeft van draadloos internet. Maar hier zijn we weer met onze verhaaltjes uit Dunedin, Fjordland en Queenstown!

Op zaterdag 5 november bevonden we ons in Dunedin, een stad met Schotse roots in het zuiden van Nieuw-Zeeland. Daar daalden we af naar het prachtige Tunnel Beach, het zicht op de kliffen was de beklimming terug naar de openbare weg meer dan waard . Om in de trend van serieuze hoogteverschillen te blijven reden we naar Baldwin Street, de steilste straat ter wereld! Dit is heel moeilijk om op foto te vatten, maar als de voetpaden plots overgaan in trappen kan je wel geloven dat het een enorm steil stuk is!

Tunnel Beach (10)Tunnel Beach (22)Tunnel Beach (31)Tunnel Beach (37)Tunnel Beach (45)

Het schiereiland Otago Peninsula is gezegend met een unieke fauna en flora. Hier vind je de koningsalbatros (de grootste in zijn soort) die dagen aan een stuk over zee kan vliegen met vleugels die tot 3 meter breed gaan. We zetten voet aan een strand waar geeloogpinguïns (de zeldzaamste der pinguïns) en zeeleeuwen elkaar vergezellen, terwijl de schaapjes erop staan te kijken, heel grappig zicht!

Otago Peninsula (19)Otago Peninsula (102)Otago Peninsula (163)Otago Peninsula (173)Otago Peninsula (185)Otago Peninsula (190)Otago Peninsula (199)Otago Peninsula (202)Otago Peninsula

Bij terugkeer naar de stad namen we nog een fotootje van het charmante station, volgens onze gids het tweede meest gefotografeerde gebouw van het zuidelijke halfrond, uiteraard na The Sydney Opera House.

Train station Dunedin (2)Train station Dunedin (5)

Op zondag 6 november hadden we maar 2 dingen te doen: ruim 600km rijden van de oostkust naar de westkust en een cruise nemen in de fjord Milford Sound. Met zijn 12500 m² is Fjordland is het grootste natuurpark van Nieuw-Zeeland en zoals de naam doet vermoeden vind je hier vooral fjorden. Deze streek bereik je via Te Anau, een dorpje dat accommodaties aanbiedt aan de toeristen van deze streek. Op de parking van het visitor center konden we het niet laten een vergelijkende foto te nemen van onze camper en een hippie camper: normaal zouden wij ook in zo een hippie-busje rondrijden, maar door de lagere olieprijzen werd ook ons vliegtuigticket wat goedkoper, waardoor we het geluk hadden een welbestede camper-upgrade te maken :-)

DSC_0001

Vanuit Te Anau is het nog 120km noordwaarts via de Milford Road om Milford Sound te bereiken. Deze route is fenomenaal, de weg naar de fjord is bijna even mooi als de fjord zelf! Helaas hadden we die dag wel te kampen met minder goed weer. Dat maakt de fjord echter mysterieuzer en ergens ook mooier, de watervallen waren die dag in de fleur van hun leven, net zoals de dolfijnen! Vergis u niet, door de kilometers hoge bergen die hen omringen zien sommige van deze watervallen er niet bijzonder hoog uit, maar deze op de foto’s zijn minstens 150 meter hoog, da’s hoger dan de KBC-toren in Gent!

DSC_0008DSC_0017DSC_0032DSC_0039DSC_0046DSC_0074DSC_0127DSC_0140DSC_020220161106_16312820161106_165526DSC_0231DSC_023920161106_174019

Maandag 7 november gingen we aan boord van een cruise op Doubtful Sound in het zuidelijke gedeelte van het land. Hiervoor moesten we eerst het Manapourimeer oversteken om vervolgens per bus over de Wilmot Pass de haven te bereiken, veel verder in de onbewoonde wereld geraak je vandaag de dag niet meer.

Lake Manapouri (16)Bergpas naar Doubtful Sound (1)

De weergoden waren ons bij Doubtful Sound  veel beter gezind, er was zelfs mogelijkheid om te kajakken, een onvergetelijke belevenis! Net zoals bij Milford Sound halen de bergtoppen hier hoogtes tot 1500m, de steile bergwanden met regenwoudbegroeiing zijn dan ook één van de mooiste zichten die de natuur te bieden heeft. Aan de monding met de Tasman Sea hielden zeehonden de wacht bij de ondergaande zon, een mooi plaatje! We bleven op dit schip overnachten om de volgende ochtend koers te maken naar Halls Arm, één van de inhammen van de fjord waar alle motoren werden afgelegd om te genieten van het fluiten van de vogels die dit regenwoud rijk is.

Kajakken in Crooked Arm (3)Kajakken in Crooked Arm (28)20161107_164624Crooked Arm (24)Monding Tasman Sea (34)Monding Tasman Sea (82)Monding Tasman Sea (98)Monding Tasman Sea (145)Halls Arm (13)

We verlieten fjordland op dinsdag 8 november om onze reis verder te zetten naar Queenstown. Onderweg hielden we halt bij twee filmlocaties van Lord Of The Rings: de eerste was de Waiau River die in de films dienst doet als de Anduin, de tweede was een vlakte nabij Glenorchy die het decor was voor Isengard. Alsof Saruman zelf zich ermee bemoeide, liet het weer ons helaas niet toe van deze laatste een degelijke foto te nemen. Tjah, in Midden-Aarde kan een mens al eens wat tegenslag hebben hé :-) De rit langs het Wakatipumeer leverde dan wel weer heel wat mooie vergezichten op.

Waiau River (Anduin) (6)Routeburn Track (Isengard)Lake Wakatipu (20)

Gisteren, woensdag 8 november, zochten we in Queenstown hogere oorden op via de kabellift die ons bracht naar Bob’s Peak, 450m boven de stad. In deze stad staat sensatie en adrenaline centraal, er zijn hier dan ook enorme hoeveelheden kicks terug te vinden zoals jetboats, bungee, skydiven en ga zo maar door. Wij hielden het al bij al rustig met enkele ritjes op de rodelbaan met schitterende uitzichten op de stad en The Remarkables, de bergketen die je hier vanuit alle hoeken kan zien (en die uiteraard ook te zien is in Lord Of The Rings). You hate or you love Queenstown, and we love it! Het weer zorgde vandaag voor extra feestvreugde, we konden de hele dag genieten van een stralende zon en sloten deze dan ook in stijl af!

PB09000520161109_13270120161109_141615(0)20161109_145429LUSQF68AA8P410058.lusq5822b9deb12646.5152106220161109_15374320161109_165956

Vandaag, donderdag 9 november, zouden we normaal ’s ochtends Queenstown al verlaten. Maar hoe kan je nu zo een sensationele stad verlaten als je enkel een kabellift en rodelbaan gedaan hebt? Om eerlijk te zijn hadden we gisteren al iets pittiger in petto, maar omdat de wind niet meezat werd dit verplaatst naar vandaag: we gingen hanggliden! Vol van de zenuwen was het wachten op het busje dat ons met een kwartier vertraging kwam oppikken aan het vakantiepark. We reden naar Coronet Peak, een berg nabij Queenstown met een hoogte van 1187 meter. Daar kregen we onze pakken aangemeten, luisterden we naar de instructies van onze piloten om vervolgens de grote sprong te wagen! Gedurende een tiental minuten vlogen we enkel met de kracht van de wind over een groene vallei met zicht op de bergen rond Queenstown, een fantastische ervaring die we nooit meer zullen vergeten!

Jolien (5)Wim (5)Jolien (11)Wim (16)Jolien (12)Wim (17)

Tot zover de sensatie, hoewel de rit naar Wanaka, waar we deze nacht verblijven, ook wel mooie plaatjes opleverde langs de Crown Range. We hielden ook hier nog halt aan twee Lord Of The Rings-locaties, namelijk de plaats waar de gewonde Frodo met Arwen de rivier Bruinen overstak en de rivier waar het reisgezelschap The Argonath voorbij voer. Hier besef je pas dat er aan films wel héél veel digitale aanpassingen aan te pas komen!

The Crown Range (9)The Crown Range (27)

Onze kampeerplaats in Wanaka is waarschijnlijk de mooiste die we tot nu toe al hadden! Nog even genieten van het mooie weer om morgen naar de gletsjers te trekken! Tot later!

Camping Wanaka (4)Camping Wanaka (7)

1. Julien De Pauw:
    13 november 2016
    Even schudden, hopelijk zonder erg. Nieuw-Zeeland ligt dan ook in de "Ring of Fire"
  2. Erik Van Mossevelde:
    14 november 2016
    Na de serieuze 7,5 Richter schok, en bijbehorende tsunami, hopelijk alles goed met jullie daar.. vele groetjes !!