Dag 49 - 51 - Rotorua en Taupo

20 november 2016 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Na alle turbulenties van de laatste dagen zijn we opnieuw vollen bak in vakantiestemming! De vlucht naar Auckland van 17 november verliep vlekkeloos, diezelfde middag hadden we onze camper opgehaald en het allerbelangrijkste: een half uur later was onze frigo terug goed gevuld :-) We reden die dag nog naar Rotorua, zodat we de volgende ochtend op tijd waren aan Wai-O-Tapu.

Rotorua en Taupo, twee steden op het noordereiland, waren ooit gigantische vulkanen. Momenteel zijn ze nog wel actief, maar niet meer in vernietigende proporties. Bewijs daarvan is Wai-O-Tapu, een vulkanisch natuurreservaat waar je de geothermische effecten in deze regio nog steeds kan waarnemen. Hier kan je elke dag de Lady Knox Geyser zien “uitbarsten”, je ziet er ook verschillende zijkraters maar het hoogtepunt is waarschijnlijk het Champagne Pool, een actieve trechter met temperaturen boven het kookpunt. Er zijn hier ook natuurlijke modderbaden maar gezien de hete bubbels is het minder aangeraden hierin te baden. De geur van rotte eieren moet je er uiteraard bijnemen!

Lady Knox Geyser (6)Champagne Pool (4)Lake Ngakoro (1)Mud Pools Wai-O-Tapu (5)Champagne Pool

’s Namiddags bezochten we Rainbow Springs, een familiepark waar we het kind even in ons los lieten op de boomstammetjes, maar we bezochten dit vooral om toch eens een kiwi (de vogel uiteraard) van dichtbij te zien. Deze merkwaardige nachtdieren die je enkel in Nieuw-Zeeland vindt mochten (of zelfs konden) niet gefotografeerd worden, maar de ervaring om deze dieren bij nacht te zien was uniek. Ze waren een stuk groter dan we verwachtten (groter dan de doorsnee kip) en hun lange bek is uitzonderlijk!

Op 19 november reden we naar Taupo, op 70km van Kaikoura. Sir William Hamilton is een gerenomeerd Nieuw-Zeelander omwille van één van zijn belangrijkste uitvindingen: de jetboat. Een jetmotor van 300pk wordt gebruikt voor het entertainen van 12 passagiers. Uiteraard moesten wij dit eens proberen, hiervoor gingen we jetboaten op de Aratiatia Rapids, de enige plaats in Nieuw-Zeeland (of zelfs ter wereld) waar je kan jetboaten op een wildwaterrivier. Deze rivier werd bovendien ook gebruikt als set voor één van The Hobbit-films. En wat een belevenis was dit! De foto’s spreken voor zich, we hebben ook een video op de videopagina die je zeker moet bekijken, dit moet je eens meemaken!

Jetboat (5)Jetboat (12)Jetboat (26)

Na deze sensatie bezochten we de Huka Falls, een niet bijzonder hoge maar wel enorm wilde waterval, duidelijk zichtbaar aan het witte schuim op het water!

Huka Falls (16)Huka Falls (27)

Op 20 november bleven we nog één dag in Taupo. Al sinds mensenheugenis zijn er mensen die er plezier in vinden zichzelf van een bergflank te werpen met enkel een liaan aan hun voeten. Deze traditie begon ooit op het kleine eiland Vanuatu, in de moderne tijd heeft de Nieuw-Zeelander A.J. Bungy dit fenomeen verder uitgewerkt om er uiteindelijk zijn eigen naam aan te geven: Bungy-springen (jawel, hier wordt het met een y geschreven)! Hoe kan je dan naar Nieuw-Zeeland komen om deze sprong zelf niet te wagen? In Taupo vind je één van de mooiste plaatsen om deze extreme sport te beoefenen, het was nu of nooit. Het werd nu. Het resultaat kan je vinden op de videopagina van onze blog. Het gevoel kan je maar met één woord beschrijven: kicken!

foto 1

Deze mooie dag afsluiten deden we met een aperitief aan Lake Taupo. Achter ons (maar quasi niet zichtbaar op de foto) ligt Mount Ngauruhoe, bij ons beter bekend als Mount Doom! Later meer hierover!

Aperitieven bij Lake Taupo (3)

We beloven in ons volgende verslag het rustiger aan te doen, hopelijk tot dan!

1. Frieda:
    20 november 2016