Dag 33 - 35 - Mount Cook

4 november 2016 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

Klaar voor het tweede grote deel van onze reis? Wij alvast wel! Na een laatste blik op Sydney vanuit het vliegtuig was het de beurt aan Nieuw-Zeeland om ons te verbazen.

Sydney from the sky (2)

Aangezien we om 1:15 ’s nachts aankwamen in ons hotel te Christchurch en we de volgende morgen om 9:00 onze campervan mochten ophalen, bleef er dus geen tijd over om deze stad te verkennen. In snel tempo vertrokken we in zuidwestelijke richting naar de regio van Mount Cook, midden in The Southern Alps. Bij het verlaten van Australië hebben we helaas ook afscheid genomen van het (naar onze normen) zomerse weer. Hier in Nieuw-Zeeland is de lente eerder zoals wij ze gewoon zijn: het kan dus alle kanten uit gaan. De schoonheid van onze foto’s zal ook vaak afhangen van de weersomstandigheden, zoals je verder zal zien.

Op donderdag 3 november viel het weer best mee, na ruim 200km af te leggen werden we bij aankomst aan Lake Tekapo getrakteerd op een prachtig vergezicht met de Mount Cook Range aan de horizon. Aan de oever van dit meer ligt The Church Of The Good Shepherd, waarschijnlijk één van de meest romantische kerkjes ter wereld, met uitzondering van de kerk van Mater op 16/4/2016 ;-) Via Lake Pukaki zetten we onze tocht verder naar onze kampeerplaats.

Lake Tekapo (23)Lake Tekapo (34)Lake Tekapo - Church (1)

Lake Pukaki (8)Lake Pukaki (1)

Wat transport betreft hebben we niet te klagen hier in Nieuw-Zeeland. We rijden met een camper die uitgerust is met een frigo, kookplaat, wasbak, TV en zelfs douche en toilet! In elke stad of aan elk toeristisch trekpleister vind je wel één of meerdere campings waar je kan aansluiten op water en elektriciteit, deze manier van reizen bevalt ons wel :-)

onze campervan

Vandaag, vrijdag 4 november, verkenden we de streek rond Mt. Cook via een wandeling naar The Hooker Valley, een stevige tocht van ca. 10km. Helaas was de zichtbaarheid wat minder door de lage wolken, maar de natuur is hier ter compensatie gewoon prachtig. Via stevig aangelegde wandelpaden, trappen, hangbruggen ervaar je de krachtige rivieren en besneeuwde bergtoppen van heel dichtbij. Om u een idee te geven van de hoogte waar we ons bevinden: de vallei waar we wandelden ligt 700m boven de zeespiegel, Mount Cook steekt daar met zijn 3755m dus gigantisch boven uit! Net zoals in Australië moeten we één ding toegeven: je kan het indrukwekkende van de omgeving gewoon niet vastleggen op een foto, het komt nooit hetzelfde over als the real thing. Allen hierheen dus! Aan Hooker Lake zagen we de ijsschotsen uit het meer steken en op de terugweg hoorden en zagen we we een demonstratie van een lawine. Een uitzicht op de Tasman Glacier voorspelt helaas weinig goeds voor deze natuurpracht: over de laatste 17 jaar is de gletsjer door de klimaatopwarming met 2km achteruit gegaan, over tien jaar zal je hier helemaal niks meer van zien.

Hooker Valley (18)Hooker Valley (20)Hooker Valley (32)Hooker Valley (46)Tasman Glacier (14)

Het zicht op de vallei brengt je dan onmiddellijk weer in filmische sferen. Deze streek voelt aan als Helms Deep in Rohan, een gekende streek voor Lord Of The Rings-kenners. Ben je geen Lord Of The Rings-kenner, doe dan dringend iets aan dat gat in uw cultuur, het kost slechts een tiental uur om mee te zijn :-)

Tasman Glacier (1)

Van Mount Cook doorkruisten we het land verder zuidwaarts. We namen nog een tussenstop aan Moeraki waar we de Moeraki Boulders zagen (zie wikipedia voor uitleg over het ontstaan, veel te ingewikkeld voor ons) om uiteindelijk Dunedin te bereiken. Hier gaan we morgen het Otago Peninsula verkennen. Wat we daar zien lees je in ons volgende verslag! Tot dan!

Moeraki Boulders (3)

1. Julien De Pauw:
    8 november 2016
    Het is dan ook niet verwonderlijk dat Tolkien hier verfilmd werd. Eén goede raad: wees niet spaarzaam op jullie foto's ( it's maybe once i a lifetime ). Geniet er verder van.