Dag 26 - 28 - Hamilton Island

28 oktober 2016 - Hamilton Island, Australië

Onder het motto “de boog kan niet altijd gespannen staan” hebben we in onze reis ook tijd ingepland om te relaxen. Hamilton Island is hiervoor de plaats bij uitstek! Dit eiland van amper 5km² heeft haar eigen luchthaven(tje) en is de ideale toegangspoort voor The Whitsundays, een eilandengroep met prachtige stranden en koraalriffen, we bevinden ons namelijk nog steeds in Great-Barrier-Reef-gebied. Wat we pas ontdekten bij aankomst was dat dit hele eiland een privédomein is met als enige doel haar toeristen te verwennen. Je rijdt van A naar B met één van de drie shuttlebusjes of je huurt één van de honderden golfkarretjes die het eiland rijk is. Je restauranttafel reserveren doe je via de app van het eiland. Wifiproblemen ken je hier niet want je kan overal op het eiland aanmelden op hetzelfde netwerk. De luchthaven ligt mooi weggestoken achter een bergketentje om geluidshinder in te perken. Eens je aan dit eiland gewend geraakt, besef je dat het een weldoordacht vakantieparadijs is!

Onze eerste dag was er één op het gemakje, maar als Wim hoort dat er in het water van dit gebied vaak schildpadden gespot worden, dan heeft Wim geen goesting om op zijn lui gat te blijven zitten. Uitgerust met het snorkelmateriaal dat het eiland u aanbiedt het water in dus! Het water was vrij troebel, het rif dat vlak voor het strand ligt niet bijzonder (in vergelijking met wat we al eerder zagen), maar na een dik halfuur zoeken vind je eindelijk waarvoor je in het water ligt. Enkele meters dieper in het water kwam van rechtsachter een heuse zeeschildpad van ruim één meter lengte voorbij zwemmen! Lang leve onderwatercamera’s, want dit was echt een indrukwekkend beest dat met de wereld moest gedeeld worden :-)

Zeeschildpad Catseye Beach (2)Zeeschildpad Catseye Beach (1)

Het dierenrijk op dit eiland is goed vertegenwoordigd. Zoveel duiven als er bij ons thuis rondvliegen, zoveel kaketoes kom je hier tegen! ’s Nachts kregen we op ons terras het bezoek van een Australische possum of buidelrat die zin had in onze overschotjes van het avondmaal. Even schrikken, maar ’t was best een schattig beest :-)

Beestjes op Hamilton Island (2)Beestjes op Hamilton Island (3)Beestjes op Hamilton Island (1)

Dag 2 startten we met een wandeling naar enkele uitkijkposten op dit eiland. De hellingen waren niet van de minste maar dat vergeet je allemaal als je aankomt op de uitkijkposten: één ervan hoort bij  de spectaculairste vergezichten van onze reis (en we hebben er al een aantal gehad intussen). Bovendien een prachtige plaats om één van de meest exotische luchthavens ter wereld in werking te zien! Uiteraard ga je daar niet weg zonder uitgebreide fotoshoot!

Lookouts Hamilton Island (2)Lookouts Hamilton Island (3)Lookouts Hamilton Island (4)Lookouts Hamilton Island (5)Lookouts Hamilton Island (6)Lookouts Hamilton Island (7)Lookouts Hamilton Island (8)Lookouts Hamilton Island (9)Lookouts Hamilton Island (10)Lookouts Hamilton Island (11)

Lookouts Hamilton Island (1)

’s Avonds genoten we van de zonsondergang op One Tree Hill:

Sunset Hamilton Island (6)

Sunset Hamilton Island (7)Sunset Hamilton Island (5)Sunset Hamilton Island (4)

Op onze derde en laatste dag op dit eiland namen we de zeilboot naar Whitehaven Beach, gekend als één van de mooiste stranden ter wereld. Na een uurtje zeilen (waarbij we een eiland met duidelijke liggende-gorillakop-eigenschappen tegenkwamen) kom je aan op een zandstrook van 7km met het fijnste en witste zand dat we ooit gezien hebben! Ook hier was het even schrikken: aan de toiletten van het strand kwam vanuit het niets een goanna van ruimschoots één meter voorbij.

Whitehaven Beach (2)Whitehaven Beach (3)Whitehaven Beach (4)Whitehaven Beach (5)Whitehaven Beach (6)Whitehaven Beach (1)

Aansluitend namen we afscheid van het Great Barrier Reef zoals het hoort: al snorkelend langs Chalkies Beach!

Snorkelen Chalkies Beach (2)Snorkelen Chalkies Beach (3)Snorkelen Chalkies Beach (4)Snorkelen Chalkies Beach (1)

Tot zover ons Noord-Australisch hoofdstuk, morgen vliegen we naar Sydney, onze laatste bestemming van dit enorme land. Tot over enkele dagen!

1. Julien De Pauw:
    28 oktober 2016
    Blijkbaar prachtig weer. Exotischer kan het wellicht niet. Ik ben jullie reis aan het overlopen en heel in het begin hebben jullie Rye aangedaan. Waarschijnlijk vernoemd naar het Engelse Rye in East-Sussex. Jullie foto aan de houten pier deed een belletje rinkelen. Rye in Engeland had ooit ook een houten pier ( een gedeelte van het staketsel is wat er nog rest ). Rye ligt in de buurt van Hastings dat historisch beter bekend is. Volgende week overloop ik jullie reis verder. Kan ik ook de route die jullie volgen ergens vinden?
  2. Wim Meirlaen:
    31 oktober 2016
    Beste Julien,
    Bedankt voor uw reactie! je kan onze reisroute volgen via het menu kaart op de site. als je u inschrijft op de nieuwsbrief krijg je automatisch een mailtje als we een nieuw reisverhaal publiceren!