Dag 24 - 25 - The Great Barrier Reef

25 oktober 2016 - Cairns, Australië

Na ongeveer 10 dagen in het Australische binnenland rond te trekken, werd het nog eens hoog tijd om de zee terug op te zoeken. Zo gezegd zo gedaan, maandagnacht rond 1:00 kwamen we aan in ons hotel in Port Douglas. Dit stadje ligt aan de Noord-Oostkust van het land, omringd door het Great Barrier Reef. Dit koraalrif van 2000 km in lengte dat zichtbaar is van op de maan was ooit het decor voor de film Finding Nemo, gelukkig hebben ze de sets allemaal laten staan. We hebben ook enkele familieleden van de acteurs gezien, zie foto's verder.

Op maandag 24 oktober om 8:30 voeren we met de “Poseidon” naar The Outer Reef, de buitenkant van het rif dus, veel tijd om uit te slapen was er dus niet. De Poseidon haalde snelheden tot 22 knopen bij een vrij stevige wind, de gratis rollercoaster kregen we er dus bovenop!

Gewapend met een wetsuit, zwemvliezen en een snorkelbril doken we op 3 verschillende locaties het water in om te genieten van de pracht van de riffen en haar bewoners, geniet dus vooral mee van deze onderwaterwereld!

24/10 - Nemo en zijn gezin!PA240009PA240037PA240053PA240054PA240057PA240069

Vandaag, dinsdag 25 oktober hebben we nog zo een snorkeltrip voorzien! ‘Steekt dat niet tegen, zo twee dagen na elkaar snorkelen?’ Awel nee: Vandaag bracht een zeiljacht ons namelijk naar The Low Isles, minder ver van de kust en vlakbij een pittoresk eilandje. Dit was een heel andere ervaring dan gisteren, minder gericht op tempo en meer op comfort, heel plezant! Eenmaal buiten de haven werden we overgelaten aan de wind die ons bij een stralend zonnetje naar onze bestemming bracht! De pracht van het rif verveelt nooit, maar we moeten er alles aan doen om dit te kunnen bewaren. Of het effectief aan een hoog tempo "bleacht" of zelfs afsterft hangt af van de persoon aan wie je het vraagt, maar dat klimaatopwarming er geen deugd aan doet is wel zeker. In elk geval hadden wij alweer twee prachtige dagen achter de rug!

PA250044PA250066PA250068PA250071PA250073PA250086PA250093PA250101PA250105PA250111PA250119PA250120

Nu vroeg gaan slapen want om 4:20 deze nacht brengt men ons alweer naar de luchthaven. Next stop: Hamilton Island ofwel één van de mooiste eilandengroepen ter wereld! Daar gaan we even bekomen, dat mag ook wel es! Tot de volgende!

1. De Lange Rosine:
    25 oktober 2016
    Dag Jolien en Wim,
    Geniet met volle teugen van het 7e of het 8e wereldwonder en steun het bedreigde gebied met The Great Barrier Beer, waarvan de helft afgestaan wordt voor de redding van het rif.
    Groetjes van Herzele, Julien en Rosine
  2. Hannes:
    25 oktober 2016
    Neem iets mee voor in uw aquarium!
    Nog veel plezier en tot binnenkort.
    Grts Hannes
  3. Pa en ma:
    26 oktober 2016
    Amai niet te geloven, geniet ervan, breng maar wat vissen mee want thuis ziet dat er niet zo schitterend uit